Termékeim

2014. április 30., szerda

Sokmindennel...

... el vagyok maradva.
Nem mutattam még meg, hogy miket is ügyeskedtek a "tanulóim", illetve varrtam ezt-azt az utóbbi időben.
Igyekszem ezeket mihamarabb pótolni!

Most csak szólni szeretnék Nektek, hogy május 1-jén Karcagon leszek ezen a rendezvényen.


Viszek magammal:
- textileket,
- szappanokat,
- kézzel festett gyapjúfonalakat,
- kézzel festett szalaggyapjút,
- üvegékszereket,
- kerámiákat,

valamint két db rokkát!!! Ki lehet próbálni, hogy hogyan is alakul át a szösz fonallá,
de lesz nálam több kéziorsó is. :)

Valamint még sok sok kézműves terméket, amelyeket a Kézművelők és Hagyományőrzők  Egyesületének tagjai készítettek. (ennek az egyesületnek tagja vagyok  én is.)

Sok szeretettel várlak Titeket!

2014. április 26., szombat

Pénteki sulis varrótanfolyam

Sajnos csak egy kislány maradt, mert a többieknek iskolai elfoglaltságuk volt.
Anyáknapjára készültünk.
Anyáknapja után megmutatom a végeredményt is, de addig csak egy fotót mutatok a készületekről.


2014. április 25., péntek

Len mag



Foto: BP.

 Igaz, hogy nem túl sok, de azért nekünk is jutott egy kis lenmag Kishantosról.















Azt szeretném, ha egyszer nálunk is így virítana!

2014. április 20., vasárnap

Páva és levendula

Tegnapi "Felszállott a páva" alatt készültek el ezek a levendulapárnácskák.




2014. április 19., szombat

Nagyszombat


Jézus sírban pihenésének ideje, a liturgiában a húsvéti szent háromnap harmadik napja. Üdvtörténetileg e naphoz kötődik Jézus pokolraszállása is.
A nagyszombati nap csendesen telik, de már nem olyan szigorú visszafogottsággal, mint a nagypénteki. Odahaza és a templomban is az ünnepi előkészületek folynak. 

Magyarországon a katolikus hívek körében hagyomány, hogy szombat este, az ünnepi mise után fogyasztják el a bőséges húsvéti vacsorát, ezért általában napközben fejeződik be az ételek elkészítése.

Jézus halála után harmadnapra támadt fel. A három nap úgy számolandó, hogy pénteken halt meg, szombaton a sírban feküdt, és valamikor szombatról vasárnapra virradó éjjel támadt fel. A katolikus egyházban általában az a szokás, hogy sötétedés után kezdik az ünnepi misét – ez már a feltámadás éjszakájának része.

A nagyszombati mise tele van különleges, ünnepi, örömteli rítussal.
A szó legjobb értelmében túlmutat a katolicizmuson: ősi-emberi szimbólumok jelennek meg benne, a tavasz, az élet, a fény ünnepe ez. Annyi öröm és szépség van ezekben a szertartásokban, amelyet a kívülállók is megéreznek. Nem véletlen, hogy nagyszombat estéjén gyakran vannak tömve a templomok, azok is részt vesznek ezen a misén, akik alig kötődnek az egyházhoz.
A nagyszombati szertartás előtt a hívek a sötétbe borult templomban gyülekeznek. Gyertyát hoznak magukkal otthonról, de sok helyen adnak azoknak, akik esetleg elfeledkeztek volna erről. A pap és a segítői a templom elé vonulnak csendben. Itt, a templomon kívül tüzet gyújtanak és a pap kéri Istentől, hogy áldja meg az új tüzet. Majd a hatalmas húsvéti gyertyát feldíszítik és meggyújtják az új tűzről. Bevonulnak a templomba, többször megállva, a pap a gyertyát tartva énekli: „Krisztus világossága!”, miközben segítői a mellettük lévő hívek gyertyáit meggyújtják, így terjed az addig sötét templomban a fény gyertyáról-gyertyára, végül az egész tér csodálatos ragyogásba borul. (A hatalmas méretű húsvéti gyertya, amin az évszám is látható, az elkövetkező ötven napban minden mise alatt égni fog.)
Ezután következik a húsvéti örömének. A hívek a gyertyával a kezükben hallgatják végig, ahogy a pap vagy az egyik segítője elénekli ezt a hálaadó éneket. Íme egy részlete: „És ez az az éjszaka, melyen széttörve a halál bilincsét Krisztus az alvilágból mint győztes tért vissza. Mert mit ért volna megszületnünk, ha a megváltás nem ér el minket! Ó, milyen csodálatra méltó, hogy atyai jóságod lehajlik hozzánk!”
Az ének végeztével elfújják a gyertyákat, leülnek, és a Bibliából hallgatnak meg részleteket. Ez hasonlít a szokásos vasárnapi miséhez, de míg akkor két részlet hangzik el az ó- és újszövetségből, majd egy Jézus életéből (valamelyik evangéliumból), addig most legalább négy, legfeljebb kilenc részletet olvasnak fel.
A szövegek közötti énekek közül kettő különleges. Az egyik a „Dicsőség a magasságban Istennek” kezdetű: a pap elénekli az első mondatot, majd újból megszólal a csütörtökön elhallgatott orgona, a templom harangja és az összes templomi csengő, és úgy fél percen át tart az örömteli zenebona az ének folytatása előtt. A következő ének pedig az „Alleluja”. A böjt negyven napja alatt nem énekelték-mondták ezt az ujjongást jelentő szót, de most már lehet, és abba se hagyják egyhamar: számtalan köszöntésben, dalban, áldásban újból és újból szerepel mostantól.
Az „Alleluja” után következik a Bibliából Jézus feltámadásának története, majd a pap ünnepi beszédet mond.
Ezután normál, megszokott rendben zajlik a mise, de minden szövegből a legszebbet, a legkülönlegesebbet szokták választani.
Magyarországi szokás szerint áldozás után (tehát miután az ostyákat osztották a híveknek) a pap Jézus – immár üres – sírjához megy, amit az egyik oldalsó oltárnál szoktak berendezni. Itt elénekel egy éneket Jézus szavait idézve: „Feltámadtam, és újból veletek vagyok!” Ez a szentsír megnyitása.
Ezek után a Jézus testévé „átváltoztatott” kenyeret nem teszik vissza egyszerűen a megszokott szekrénybe, hanem körmenetre indulnak vele. 
(Néhány templomban a húsvét vasárnapi mise részeként tartják ezt a körmenetet.) A pap a kelyhet vagy a díszes tartót kézbe veszi, a segítői követik, csengőt ráznak, esetleg templomi zászlókat visznek magukkal, a hívek pedig húsvéti énekeket énekelve követik őket. Ez is az öröm, a boldogság kifejezése: „ki kell menniük az utcára” együtt ünnepelni a világgal: elmondani, micsoda fantasztikus dolog történt: a halál már nem érvényes többé.
Amikor a menet visszaérkezik a templomba, még elénekelnek egy hosszú, hálaadó éneket, a Te Deumot, majd az ünnepi áldások után (bennük sok-sok „Alleluja!”) a hívek hazaindulnak a templomból.
Odahaza pedig kezdődik a családi ünneplés, a közös húsvéti vacsora, a böjt megtörése: sonkával, édességgel, borral.
Kép:
Michelangelo Buonarroti ( Caprese, 1475. március 6. – Róma, 1564. február 18.)
Pietà 1499. (Szent Péter-bazilika, Róma)
Forrás: lexikon.katolikus.hu bezzeganya.postr.hu

2014. április 18., péntek

Nagypéntek



 Nagypéntek a gyász napja
(eredeti írás netfolk.blog.hu)
 
Nagypéntek gyásznap, mert ekkor ért véget a Jézus ellen indított vallási per.  A Nagytanács ítélete: halál. Ezután  átkísérték a római helytartóhoz azzal a váddal, hogy a zsidók királyának mondja magát. Bár Pilátus úgy látta, hogy Jézus ártatlan,  megerősítette a halálos ítéletet. Még azon a napon  Jézust keresztre feszítették két gonosztevővel együtt.
Nagypéntek a reformátusok egyetlen hagyományos böjti napja. Sok helyütt az év legjelentősebb egyházi ünnepeként tartották. Templomba gyászruhában vagy gyászt kifejező ruhadarabot öltve mentek.
Nagypéntek tehát Jézus kereszthalálának emléknapja, a legnagyobb böjt és gyász ideje. A nap nevezetes szertartása a csonkamise. A nagypénteki körmenetek, élőképes felvonulások, passiójátékok évszázadok óta a nap fontos részei.
A passióolvasás és a passió megjelenítése a szenvedéstörténet felidézését, átélését szolgálja. A nagypénteki passió a 15. század óta van jelen hazánkban. 
A legtöbb templomban rendeztek passiójátékokat. A Szentsír, az Úr koporsója állítása a katolikus templomokban  jellegzetesen magyar illetve közép-európai  hagyomány.  A sír körüli díszőrség állás valamikor céhes, illetőleg jámbor társulati kiváltság volt. 
Nagypénteket az ősegyházban nem tartották ünnepnek, mivel böjti nap volt. Az idők során azonban  számtalan - részben pogány eredetű -szokás kapcsolódott ehhez  naphoz. A 4–5. századtól fogva ünnep.  Jellegzetes szertartásai a 8–9. században  már kialakultak. Ezekben a gyász és a kereszt tisztelete a közös elem.

Népszokások nagypénteken:

A pénteki napot általában szerencsétlennek vélték, különösen a nagypénteket. Tiltották az állattartással, földműveléssel kapcsolatos munkákat. 
Nagypénteken nem szítottak tüzet, úgyhogy kenyeret ezért sem süthettek.
Szegeden akkorkát dagasztottak, mint egy libatojás. Ezt megszárították és eltették. Akkor vették elő,  mikor valaki vízbe fúlt. A közepébe szentelt gyertyát tettek, és ahol a vízre eresztett kenyérből a gyertya kifordult, ott kellett a holttestet keresni.
Nem is moshattak, mert a ruha viselőjébe villám csapna, nem fontak, nem szőttek. Aki varrt, az úgymond megszurkálta Jézus sebeit. A tilalmak, láthatjuk, elsősorban a női munkákra vonatkoztak.

Nagypéntek a tojásfestés ideje


Báling Aranka népi iparművész így vallott erről:
"Gyerekkoromban hiába rimánkodtam, hiába kérleltem azonban dédnagyanyámat, aki nagyon híres tojás festő asszony volt, hogy írjunk tojást, azt bármikor nem lehetett, csak kizárólag nagypénteken. Talán ezért is hagyott bennem ekkora mély nyomot, mert máskor  nem volt szabad.
Mindennek meg volt akkoriban a maga ideje. A tojásfestése nagypéntek volt."

nora7.JPG 

A képen: Bereczné Lázár Nóra gyimesi ihletésű tojásai

A tojásírás gyakorlásának hivatalos napja általában a nagypéntek. Hogy a hímes tojásnak egykor mágikus erőt tulajdonítottak, azt a következő hiedelem is bizonyítja. Azt a fakanalat, amivel a hímes tojást beleforgatják a festékbe elszokás  vinni az éjjeli misére. A nyelére fúrt lyukon keresztül nézve ugyanis megláthatni, kik a falu boszorkányai, mert ők – a fakanálnyél lyukán át nézve meglátható– az oltárnak háttal állnak. A leleplező személy azonban feltétlen  vigyen magával egy zacskó mákot és szórja maga köré  aztán uzsgyi, fusson haza, mert ha megfogják elverik. A mákot viszont megállnak szemenként összeszedni, ezzel időt nyer a fakanalas kísérletező.
A csángók úgy tartják, hogy Szűz Mária a kezében tartott egy tojást, melyre Krisztus vére ráfolyt. Ezért Moldvában a tojást kizárólag pirosra festik. Szűz Mária tisztelete itt igen erős, a húsvéti körmenet alatt is róla szóló énekeket mondanak.
Bár a tojásfestés szellemi központjának az erdélyi Gyimest tartják, ahonnan rengeteg minta származik, a minták idővel keveredtek más vidékek motívumaival. Gyimesen manapság is csak piros tojást festenek. A Tojásokat beleteszik a piros lébe, de nem tarják sokáig benne nagyon hosszan. Azt tartják: ne legyen sötét a színe, hiszen „Jézus vére is piros volt, ezt jelképezi a piros tojás”.
A díszített tojások festésének formái, a minták elrendezése tájegységenként változott. A tojást szinte mindenhol osztókörökkel „szelik”fel. Ezt rámázásnak nevezik. Az így kialakított mezők alkotják a díszítés kereteit.

ajandek-otletek-.jpg
A tojásból jósoltak is: nagypéntek éjjelén feltörték, aztán egy pohár vízbe csurgatták. A vízben úszó tojás alakja megmutatta, milyen lesz a jövő évi termés.
A lányok pedig tojáshéjat tettek a küszöbre, hogy megtudják, mi lesz a férjük foglalkozása. Mivel az megegyező az első férfiéval, aki belép a házba.

Moldvában – ellentétben Gyimessel –  a piros mellett  zöld, kék, sárga hímeseket is festenek. Ott a megírott tojásról a viaszt nem dörzsölik le, egyszerűen rajta hagyják.
antalné tankó 2_2.jpg

 Forrás: Antalné Tankó Mária: Gyimesi írott tojások

Betegségelhárító, tisztító, termékenységvarázsló erőt tulajdonítottak a víznek:

Úgy vélték, aki nagypénteken napfelkelte előtt megfürdik, vagy megmosdik, azon nem fog a betegség. Az ilyen víznek szépség-, egészségvarázsló, gyógyító erőt tulajdonítottak. Ezt azzal magyarázták, hogy a "holló ilyenkor mossa a fiát", hogy ismét fehér legyen.

A monda szerint amikor Jézust ellenségei el akarták fogni, de nem sikerült nekik, akkor a holló azt kiáltotta : "kár, kár, erre el tudták fogni.  Ezért aztán Jézus elátkozta a madarat, hogy legyen örökké fekete.

Víz, víz tiszta víz:

A folyóvíz mágikus erejét azzal magyarázzák, hogy  nagypénteken azért hasznos, mert Jézust a katonák  beletaszították a patakba, az  ezzel megszentelődött a víz . Ezért a  nagypénteki hajnali vizet aranyvíznek, aranyosvíznek nevezték.
Így zajlott az esemény: éjfél után egy-két órával a fiatalok nagy csendben  a patakra vonultak mosakodni.  A mosakodás mindig  a víz folyásával szemben történt. A patak vizéből haza is vittek és a húsvéti ünnepek alatt is azzal mosakodtak. Még a  beteg kisgyerekeket is levitték a  vízre, hogy a bajt lemossák róluk. Hitték ugyanis , hogy aki a folyó aranyosvizében megmosakszik, egészséges lesz, s fürge lesz a munkában. A gyermekeket azért  vitték magukkal, hogy ne legyenek lusták. "Szótalan" víznek kellett lennie, hogy működjön a magágia: az  egész  ceremónia alatt nem volt szabad megszólalni.  A Tiszára járó szegedi lányok a mosdás után a füzek alatt fésülködtek, hogy a hajuk éppen olyan hosszú legyen, mint a fűzfa ága vagy a Tisza hossza.  Azért tettek így, hogy szépek legyenek, ne legyenek szeplősek. Meg aki a folyó aranyosvizében megmosakszik, az fürge lesz a munkában.
Még az állatokat is megfürdették, megitatták az aranyosvízből, hogy egészségesek legyenek.


Féregűzés és munkatilalmak:

A  féregűző varázsszöveg -„Patkányok, csótányok, egerek, poloskák oda menjetek, ahol füstös kéményt láttok!”- arra utal, hogy Jézus halálának emlékezetére minden háznál kialudt a tűz.
  A gondos gazdasszony addig nem is rakott tüzet, amíg más kéménye nem füstölt, nehogy a bolhák ellepjék a házat.
De nem volt szabad a szárnyas állatot levágni, nehogy  pusztuljanak az állatok.  Szántani sem  lehetett, mert e napon Jézus a földben volt, de  a kora tavaszi veteményeket elvetethették.

A nagypénteki tűzgyújtás, annak  állít emléket hogy amikor Jézust Pilátus elé vitték, a szolgák és katonák tüzet gyújtottak és amellett melegedtek. A tüzet  a legények szórakozásból át is ugrálták.
Később már azért rakták a tüzet a szomszéd faluval határos  területen, hogy a termést a jég el ne verje.

DE:

Ilyenkor hajtották ki a disznócsordát. A kanásznak tojást, babot, lisztet, kenyeret vittek az asszonyok., ő pedig mindenkit megkínált pálinkával.

Étkezés:

Nagypénteken a protestánsok  sem ettek húst. A reformátusok néhol ebédre tojást ettek és tejes étel.
A katolikusok étrendje ilyesmi volt : rántott leves, kifőtt tészta, vacsorára tej, aludttej, túró.   Az ebéd ugyanaz  is lehetett, mint karácsony böjtjén: bableves és mákos tészta.
A böjti tilalom nem terjedt ki azonban a pálinkaivásra: hangsúlyozták is a nagypénteki reggeli és délelőtti pálinkaivás fontosságát.



Időjárással kapcsolatos jóslások is fűződnek ehhez a naphoz.Eső esetén jó tavaszt jósolnak a bukovinai magyarok. Galgamácsán úgy tartották, hogy ha nagypénteken szép az idő, akkor üszkös, rossz termés lesz. Zagyvarékason úgy mondták: „Nagypénteki eső, annyi méreg, amennyi szem lehull. Rossz termés lesz."

Tánczos Erzsébet írása
Forrás:
http://ujember.katolikus.hu/Archivum/000423/0401.html
http://www.hungaria.org/hal/folklor/index.php?halid=3&menuid=40
http://www.dozsa-hszanto.sulinet.hu/hirek/sulibuli0604.pdf
http://osara.wicca.hu/vilag.html
http://www.ajandekkatalogus.hu/blog_images/ajandek-otletek-91a5624242bd293bea536c790e0ca5c8.
http://cardex.hu/magazin_2378/husveti-szimbolumok-2108
http://www.szekelyhon.ro/pictures/vasarhely/aktualis/2011/aprilis/husveti_locsolas_b
http://piroslapok.blog.hu/2010/04/04/miert_pont_piros_tojast
http://oshagyomany.vidya.hu/kep/OH040608x




Utolsó percben

még egy majom. HajtásPajtás berakta nagy táskájába, és elkerekezett vele.
(Rendelésre készült.)


2014. április 15., kedd

Sarkad Udvar nyílt nap 2014

Igaz, hogy nem most hétvégén volt, hanem majdnem egy hónappal ezelőtt (márc. 22.-én), de a videó csak most készült el. : )





A következő nyílt nap időpontja: 2014. május 31. 15 órától.
Részletekről majd kicsit később.

2014. április 13., vasárnap

Logó terv

Siklósi baba-mama klub részére terveztem logót.
Zsófi volt a grafikusom : )


2014. április 11., péntek

Húsvéti szappanos akció!


Abszolult családi!
Anyu szappantartói és az én szappanjaim!

"Akár a Tiéd is lehet!"

2014. április 10., csütörtök

Farmer szatyrok

Sokmindent elnyelő, régi nagy kedvencem a karikafülű szatyor.
Nagyon jó minőségű farmeranyagot vettem egy kifejezetten farmeranyagot áruló nagykerben.
Ebből varrtam ezeket a szatyrokat.




Akár a Tiéd is lehet! :)

2014. április 9., szerda

Húsvéti kecsketejszappanok



Húsvéti szappanok!
Nagyok 600 Ft, kicsik 50 ft




Tokok

Mobiltok? Pénztárca? Neszesszer?
Aminek használják.



Nagyon belelendültek

Mindhárman kedvet kaptak.
Múlt vasárnap este,  miután elmentek a "tanítványaim", a varrógépek elől maradtak.


 Panni egy kifordítom-befordítom táskát varrt:


 Zsófi egy szoknyát, ami sima legolcsóbb Ikeás anyagból készült. Miután megvarrta, befestette barnára, illetve cicafejesre "pecsételgette":


Katica a szokásos zsákocskáját varrta:


Hát így élünk mi! :)

2014. április 8., kedd

Otthon szülés

Nagyon nagy élmény volt. Három élettel lett több az életünkben. (Én még sosem voltam részese kicsi állat születésének. )

Itt még csak pár órásak.
Hiába akartuk leengedni Francit a kertbe, mikor egyértelműen jelezte, hogy itt most történni fog valami. (nagyon furcsákat nyaffantott).
Aztán bevette az irányt Panni ágya alatti "puha játékos" Ikeás dobozba.


Én nem tudom, hogy tud-e egy cica simogatni, de ez a cica egyértelműen simogatja a kiscicák hátát.


A képek azért ilyen csapnivaló minőségűek, mert nagyon rosszak a fényviszonyok az ágy alatt. :)

2014. április 1., kedd

A múlt pénteki

szakkörön
befejezték a lányok azokat a szatyrokat is, amik a múlthétről megmaradtak,



és sikerült elkészíteni a húsvéti hangulatú nyuszikat, csirkéket is.